Så kom mörket, kalla regnväder, kanske snön. Kanske drar du dig lite extra för ditt träningspass med hästen?

Men vet ni vad, ju längre ni drar på passet och hur oftare ni tillåter er att hoppa över det desto svårare blir det att komma igång.

Tips för att komma igång!

1. Lägg inget krav på vad ni måste göra med era hästar bara ATT det faktiskt blir av.

2. Extremt dåligt väder? Kan varmt rekommendera denna fasciakurs. Mer om den och fascians viktiga roll i hästens kropp hittar ni på sidan jag länkat.
Bildresultat för fascia quote

3. Kanske har ni dåligt med tid vissa gånger, vinnaren skulle jag då säga är arbete vid hand eftersom det då ofta räcker med att ta på hästen ett träns och sedan göra antingen koordinationsövningar eller stärkande övningar från marken. Har ni möjlighet att löslongera? det är ju också ett bra alternativ att kunna variera med.
Här hittar ni handkurser online men dessa är också otroligt nyttiga att träna under lektion. Vissa delar upp sina lektionspass med lite handträning och lite ridning.
Jag är helt övertygad att det var tack vare all handträning som min unghäst kändes så otroligt fin och stark under inridningen, jag har aldrig suttit på en sån stabil unghäst förr!

4. Ni underviker ridningen för att ni blivit rädda? Först och främst så rekommenderar jag såklart att ta hjälp, antingen av instruktör eller att lämna bort hästen på träning (beroende på anledningen till att du blir rädd).  Ifall du verkligen känner att hästen är för mycket att hantera så får man faktiskt sälja och skaffa en häst man känner att man klarar av att rida. Det är stora djur som kan bli farliga om vi inte fixar att handskas med dem och helt ärligt, förmodligen kanske både du och hästen skulle bli lyckligare av att byta partners om ni verkligen krockar.

5. Ni gillar inte mörker? Köp en pannlampa och jobba sedan från sekund 1 av passet med det vi gjort under lektionen, på så vis kommer du inte orka fokusera så mycket på annat än just det 😉
Bildresultat för light quote

6. Ni är gjorda av socker och det regnar. Regnkläder eller regntäta vinterkläder är grejen 😉 Ibland tittar jag ut…det ser ut som att det spöööööregnar. Jag måste trots detta ut och klär mig omsorgsfullt. När jag väl kommer ut så besväras jag knappt av regnet.

7. Skriv ner hur många pass du lovar dig själv i veckan. Bocka sedan av för varje färdigt pass och klappa dig själv på axeln. För vissa funkar detta utmärkt! När de skriver ner och sätter passen som en uppgift så tar vi dem på större allvar och får ofta till några pass vi kanske annars skulle hitta ursäkter för att slippa.

8. Barn i barnvagn? ta hästen och barnvagnen på en gemensam promenad (om hästen är lämpad för detta).

9. Mår du mentalt dåligt och har svårt att fokusera? Ta en kväll där du bara borstar och gör en ordentlig visitation av hästen, borstningen är fantastiskt för blodcirkulationen och kanske måste du ändå öva dig att ta puls, känna igenom benen och studera din häst.

10. Ta en dag i veckan då du och en vän går igenom hur er kommande träningsvecka ska se ut och era mål med hästen. Under samma samtal går ni även igenom veckan som varit och vad ni kunnat göra annorlunda och justerar i nästa schema. På detta sätt blir vi varje vecka påminda om våra mål och vägen dit. Ibland behöver man någon som peppar och ger en extra spark. När det kommer till djur så får vi självklart ibland ändra på våra scheman beroende på dagsläget, detta är dock inte en ursäkt då får använda dig av för din egen del eftersom det enbart är att skjuta dig själv i foten 😉

11. Se till att ha ridsällskap om det går. Det är ofta svårare att boka av ett pass man har bokat tillsammans med någon annan eftersom man respekterar denna personens tid.

Jag säger inte att du inte får skippa ett pass då och då men vissa av oss gör detta till mer regel än undantag, det är då vi verkligen måste sparka igång oss själva. När ni verkligen stagnerat så är det som att rulla igång en bil, det är att få igång själva rullandet som är tyngst, när den väl är i rullning så kräver bilen bara att du fortsätter gå.
LYCKA TILL, skicka gärna updates om era träningsveckor hur hur dessa gått!

Finna sin motivation!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *